Sommar 2017, del 2

Vi åkte hem och mellanlandade dels för att det var dags för sophämtning samt vägning hos vv för mig. Jag hann tvätta upp det vi använt under första delen och tur var det för tvätt har vi med oss hem nu. 🙈

Vi for på fredagen och första stoppet var i Borensberg för att tanka lite vatten hos Eldarna. Vi har inget bra vatten som vi vill ha i vattentanken i bilen. Sen knappade vi in Laxå på gps'en för ett litet stopp på systembolag och Ica. Kan säga att i Laxå känner alla alla, vilket gjorde att jag blev rätt så uttittad på Ica. 😜😂

Andra stoppet blev Hällefors, ett ställe som tydligen var en gammal restaurang som numera var nerlagd. Men att stå på deras veranda och titta ur över landskapet var fantastiskt. 



Nästa stopp var Sälen, jag som aldrig åkt slalom har heller aldrig varit i Sälen. Vi såg startfållan till Vasaloppet och juvelen fick jobba hårt i backarna upp. Vi parkerade bilen och gick en bit på södra Kungsleden innan vi parkerade bilen nere i Lindvallen. Bestämde oss för att låta någon annan laga middag då vi hade en O'Learys precis där vi stod. Mumsigt! Käkade en burgare utan bröd och med extra sallad, fick en frozen mangodaquiri till efterrätt och allt rymdes nästan i om min dagsranson, fick nalla 2points av veckobonusen. 








Efter Lindvallen åkte vi Vasaloppsvägen till Mora. Där hade vi planer på att gå på Zornmuseet, se målgången för Vasaloppet. I höjd med Risberg stannade vi för kaffe och då regnet öste ner, tog vi ett vil också. 😂




I Mora stod vi på Mora park och camping, den campingen som man kan se i Vasaloppet. Två nätter valde vi att stanna. Jag gick en promenad längs Törnkviststigen som sträckte sig över 6.5km. Efter det Zorn... jag kom upp över 20000 steg den dagen. 








När vi lämnade Mora passerade vi Nusnäs och jag köpte mig trädojor.

Efter Mora blev det Rättvik, ställplats Rättviksgården. Mysigt litet ställe i anslutning till Rättviksparken och Rättviks camping samt Classic Car week lokalerna. En promenad ner till långbryggan, en sväng på byn sen mat på Big Street, ett originellt namn på restaurangen som låg på Storgatan. 🙈 





På morgonen dagen därpå gick jag en sväng på campingen och som sen tog mig ut på vägen. En liten kortare promenad blev det. Sen for vi mot Falun och Falu gruva. Nu hade vi inte vädret med oss, när vi anlände började regnet och det regnade länge. Vi bestämde oss att Falu gruva fick bli dagen därpå. 


Torsdagen började jag med en promenad ner till Viktväktarna för vägning. Som all-inclusive medlem kan man man ju väga sig oavsett stad, förutsatt att det finns ett möte förstås. 😉 Trots en massa gott visade vågen -1.2, stegen tillbaka till bilen var bra lätta. 


Sen blev det Falu gruva, och det var tur att vi valde att vänta. Det blev onekligen en heldag. Först guidning under jord, sen ovan jord, sen museum och en dagens lunch på Bagarstugan, stekt fläsk och löksås. 😋









Efter Falun for vi neråt, stannade på en camping strax utanför Grängesberg. Plats intill vatten men det var en rätt simpel camping. 4 ⭐️ enligt dom själva men det var nog på gamla meriter... 🙈




Ner till Nora, käkade Noraglass som var fantastiskt god och checkade sen in på Nora camping. Lugn och stilla, en plats vi kommer åka tillbaka till. Maria Lang var ju boende i Nora och hennes böcker om Puck, Eje och Rutger utspelar sig i Skoga = Nora. Morgonpromenaden gick utmed strandpromenaden och där sprang jag på Maria Lang. Utanför Stadshotellet väntade jag att Ola Rapace eller Linus Wahlgren skulle komma ut. 😜








Nu står vi på Harge bad och camping. Imorgon åker vi hem och på måndag börjar höstterminen. Det känns helt okej för jag har haft en fantastisk semester. ❤️





Kommentarer

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Tummen upp eller tummen ner?