Första dagen på det nya året

Även om det blev sent i säng igår/inatt vaknade jag till ändå vid 9, låg och filosoferade lite medan Lokförarn snusade bredvid mig.

Gårdagen spenderades hemma, vi var iväg till vänner på dagen och tog en fika innan vi åkte till kyrkogården i både Rystad och i Bankekind för att tända ljus hos svärmor och mormor.
Vi hade, precis som förra året, beställt mat från Göta Hotell i Borensberg och det är så smidigt. Att inte behöva tänka på att planera, handla eller tillaga utan bara skjuts in i ugnen och värma på, färdigt att äta.
Även om vi brukar vara själva hemma, vill jag ändå "klä" upp mig och inte bara knalla omkring i mysbyxor och nån trist topp. Men vet ni, igår blev det mysbyxor och det var inte så dumt. Det är ju bara vi ändå, vi brukar inte fota mer än att jag fotar maten, skadad som man är. ;)


"Eklidens nyårsmeny 2013"

aptitretare:
laxsnittar samt lufttorkad-skinksnittar,
men också även ett litet test med skaldjursröra på crostini.



förrätt:
Bakelse med varmrökt lax, hummer
och räkor med löjromssås, dill och citron
 
  
varmrätt:
Oxfilé med rostad vitlökssås,
baconpotatis samt tomatiserade grönsaker.
 
  
efterrätt:
Mörk chokladmousse med bärkompott,
mockaflarn och syrlig kolasås.
 
 
 
Lagom till tolvslaget brukar vi alltid gå ut på uppfarten och är det klart väder ser vi fyrverkerierna från alla håll och kanter. Vädret under dagen gav inget att hoppas på men framåt kvällen/natten blev det klart och vi hade tur. Vi såg mycket... Grannarna fyrade av en hel del, några riktigt stora.
Men för att sammanfatta nyårskvällen kan vi konstatera att det var en skön kväll, god mat och en avslappnande kväll.
 
Idag har julen åkt ut, granen började barra oroväckande mycket för nån dag sen och jag ville väl egentligen redan då kasta ut den, men nånstans vill jag ändå ha granen kvar över nyåret. Men årets gran var riktigt, riktigt fin och jag är nöjd ändå.
 
 
Självklart fixade vi till vår "traditionella nyårsdagsmiddag" - tacos. Jag gillar verkligen det medan Lokförarn inte är så imponerad av maträtten i sig. Men vi är långt ifrån som alla andra, vi kanske äter det 1 gång på tre månader och då har tar jag nog ändå i lite.
Nu tänker jag sätta mig i soffan, glo på lite tv och mumsa på tacochips...

 

Kommentarer

  1. Vilken läcker meny!
    Och vi var ju också bara hemma, men ingen satt i mysbyxor för det faktiskt.;) Lillkillen tog t o m vax i håret inför 12-slaget på Fors Kyrkbro.;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, vi brukar inte köra på mysbyxor utan det hör var första gången. :)
      Det var riktigt mumsigt och det är så smidigt att slippa laga själv! :)

      Radera
  2. Här har vi haft en mycket lugn nyårsdag. Har skrivit packlista över det som vi ska packa ner i morgon. Börjar på att ha lite fladder i magen men det ska nog gå bra. Ska bli kul och se hur grabbarna reagerar på att flyga och det ska bli så skönt att komma bort en stund även om det enligt väderleksrapporten inte är supervarmt (ca 19 grader).
    God fortsättning älskade syster och ge min svåger en puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får höras i morgon, vill prata innan ni åker! :)

      Radera
  3. Åh Bankekind. Det är där jag är uppväxt och det är där mina föräldrar ligger begravda. Besöker numer bara det i samma ärende som du gjorde.
    Ha en god fortsättning av det nya året.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?