En härlig dag

Drog upp rullgardinen för nån timme sen och det märktes ingen skillnad. Så galet grått och trist ute att man bara känner hur tröttheten suger sig kvar i kroppen. Är du trött?
Stjärnorna och stakarna lyser hela dagarna, granen lyser och ja varenda lampa som finns lyser för att på nåt sätt få lite ljus, det här mörkret tar "kål" på mig.

 
Jag började julaftonsmorgonen precis på samma sätt som jag alltid gör, att läsa Lukas evangeliet har alltid varit ett stående inslag på julaftnarna sen jag var barn. Farfar tog fram stora bibeln och läste högt för oss då och nu får jag läsa själv, oftast tyst. Men på nåt sätt blir det en liten påminnelse om var jag kommer ifrån och vad som är viktigt i all julklappshets och mat/bak/godistillverkning.
 
 
Om man ska dra paralleller till dagens gråa väder var gårdagen allt annat mörk, vi träffades som vanligt hos Lokförarns moster och morbror ute i Gistad. Vi sammanstrålar allihop därute i vanliga fall men i år saknades en av oss, systersonen valde att fira med sin sambo och hennes familj. Men det blev en lugn och stillsam julafton eftersom vi är 8 vuxna och inga barn men det är ändå mycket mat och godis. Julbordet i år fick besök från både Ryssland och Tyskland eftersom några av oss har respektive från dessa länder. Det är lite spännande ändå och det blir många engelska konversationer, även om de förstår svenska.
Ett annat inslag som alltid är stående är "power-napen" efter maten, oftast är det när jag tittar på Kalle, för även om vi inte har några barn med på julafton är jag fortfarande ett barn. Så när jag tittar på Kalle brukar jag har en svägerska och en morbror snarkandes bredvid mig medan Lokförarn letar upp dubbelsängen och lägger sig där. I år tog det inte många sekunder innan förste man somnade och i år vann svärfar, men Lokförarn var inte långt efter.

 
Och sen har vi ju de här hjärngympa-grejerna, vi sitter allihop och knåpar och vrider och vänder på spikarna eller träbitarna. Skrattar och morrar och muttrar. Äter lite choklad för att hålla hjärnan lite happy så man inte kastar ut "skiten" genom fönstret. Men det allra roligaste är ju att det är samma grejer varje år men inte kommer vi ihåg hur man gjorde sen sist.


I år körde vi faktiskt på julklappslek, vi brukar inte dela ut julklappar men jag tycker det här var ett riktigt trevligt inslag. Men är julklappsleken ett "svensk påhitt"? För jag kan säga at det var otroligt många skratt från både tysken och ryskan så jag tror nog att det uppskattades riktigt. Julklapparna som fick följa med oss hem var en förpackning med julkaffe och julte, en påse twist, handduk med julmotiv samt en burk med hjortronsylt. Perfekt!

 
Lilla Molly, Linköpings knäppaste katt, ville självklart vara med på julklappsleken fast jag tror att hon var mest ute efter snörena.
 
Idag blir det en lugn dag hemma, inga planer utan mest mys i soffan under filten. Vid halv tolv nu visas Ronja Rövardotter och vid kvart i fem visas Askungen, så det blir lite tv-tittande.
Vad gör du/ni? Vad har ni för planer?
 

Kommentarer

  1. Önskar dig en God Jul & Fin Fortsättning.
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tradition att läsa julevangeliet. Ingen tradition vi har men det läses ju upp när jag sjunger på midnattsmässan eller på julottan. Få som skulle erkänna att de gör det också.

    Det där mer powernap skrattade jag åt för det händer här också. Det blir liksom lite dåsigt vid kalla och det är skönt att gå ner i varv en stund. Här var det tre av fyra som sov :)

    Ha en härlig fortsatt jul och ledighet framöver.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?