Årets marknad

Nu är årets marknad gjord. Staden visade sig från sin bästa sida, solen sken och det var friskt i luften och det är nåt speciellt med Strängnäs höstmarknad.

 

Varför? Det kanske är för att jag går med syster, att vi har den som en grej varje år. 2005 var mamma med och det var ju fullständigt vansinnigt att ha henne med på marknad. Hon försvann ju hela tiden från oss, vid ett tillfälle hade hon tom ringt pappa och bett honom hämta henne. Men vi lyckades hitta henne och avstyra pappas resa in till stan.
Vi skrattade gott åt det där efteråt och jag får allt ett litet leende när jag tänker på det. Så på nåt sätt gör vi det här för mamma och tankar systertid.

Vad handlar jag på marknaden då? Brända mandlar, kolor och salami (ev). Strumpor brukar vara en grej, 17 par för 100kr men eftersom jag hittade helt oöppnade sockar från förra året blev det inga nya i år. 

Varsin varm munk äter vi på plats också, tävlar om vem som kan hålla sig med att slicka bort sockret från läpparna. Vi brukar sällan klara längre än till första tuggomgången och så var det den här gången också. 

Men det här med marknader är spännande och framförallt hur folket på marknaderna tänker.
Det är barnfamiljer med barnvagnar som går i bredd, anser sig ha företräde eller är som stoppklossar. Det är hundfamiljerna med en eller två hundar som (vad jag misstänker) ska tränas i sociala sammanhang. Det är folk som stannar upp bara rakt upp och ner, det är rökarna som tänder sina cigaretter överallt, bränner hål på kläder eller hår. 
Idag skedde en incident som min svåger såg, hur ett barn bokstavligt talat blev ikull-puttad och sen att personen i fråga gick på barnet. Hur fan kan man missa det?!? Det är ju galet, märker man inte sånt?!? 

Men det var en trevlig helg som alltid. Jag fick träffa en liten Vincent i fredagskväll, under dagen fick jag träffa ett gäng elever till min syster och jag fick vara med på syrrans skola. Kul att se hur de jobbar och hur hon jobbar. Jag fick kramas med mina fina grabbs som jag träffar alldeles för sällan. 


Nu laddar vi för en ny morgondag med fix hemma och lite jobbplanering för nästa veckas jobb. Lagom till helgen trillar syrran med svåger in på uppfarten. 
Tankar systertid gör vi rejält just nu!! 




Mitt sällskap på tåget hem, en kul bok och marknadsgodis :)


Kommentarer

  1. Tack för en härlig helg, ses snart igen!

    Love U

    SvaraRadera
  2. Mysig helg! Det är ngt visst med marknader - på gott och ont! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?