En spark i baken?

Det här med vikt, motion och mat är ju ett återkommande inslag i mitt liv, kanske inte i bloggen för jag kan tycka att det inte är så roligt att läsa om. Det går upp och det går ner, jag testar olika grejer för att se om det är något för mig. Och en grej som slår mig är att alla dessa olika dieter är inget för mig, jag gillar kolhydrater så GI eller Lchf är inget för mig, jag kan inte bara leva på dryck så Nutrilett eller liknande går också bort. Att fasta, om det så bara är nån dag, är heller inget för mig så 5:2 är borta. Jag tror dock att i det stora hela är för att jag inte vill välja nån diet är för att jag vill ha de som en hållbar del i mitt liv.
Att räkna kalorier har tidigare funkat för mig men så kom jag in i nån slentrian och inget ville som jag ville. Nu ska jag försöka hitta tillbaka till det där igen tänkte jag så i onsdags träffade jag en vän som håller på med träning och kost och också hjälper andra.
Jag fick i fyra dagar skriva ner exakt vad jag äter på en dag, vilka tidpunker och i vilken mängd. Jävligt pinsamt för jag var ju tvungen att vara ärlig eftersom den enda som förlorar på om jag ljög var ju jag själv. Jag fick också skriva ner mina mål inför framtiden och vad jag ville med det här som J skulle hjälpa mig med.
Hon räknade ut hur mycket kalorier jag äter under en dag och att jag inte går ner i vikt är inte så lustigt, det var alldeles för mycket. Jag äter ofta, vilket i sig kan vara bra men då skulle jag behöva äta mindre vid varje mål.

Men så i onsdags träffades vi och pratade lite om hur jag ska göra. Jag ska äta var tredje timme och ligga på en kalorinivå som inte understiger 1500 men heller inte överstiger 2000. Jag ska äta 6 mål om dagen, 3 huvudmål (frukost, lunch och middag) och 3 mellanmål och det är här det krävs lite planering. Eftersom man jobbar som man gör måste man ju fundera lite kring raster och dylikt.
Att äta var tredje timme ska göra att jag undviker mina blodsockerfall, som i sin tur leder till att jag småäter.
I går var första dagen, jag hade planerat bra och hade packat med mig mellanmålen till jobbet. Lunch åt jag med barnen och försökte tänka på att inte "överdriva" konsumtionen av pasta och skinksås. Jag gick inte hungrig nångång under gårdagen, hade också lättare att stå emot att äta mer eftersom jag inte var hungrig. Och det känns bra, riktig bra!

torsdagens mellis nr 1

Har börjat motionera mer också, vattengympa två gånger i veckan plus att jag kan utnyttja min sena mornar med morgonpromenader så länge vädret tillåter, iaf tills det blir riktigt mörkt ute.
Jag tänker börja där, sen får vi se var motionen leder mig nånstans. Men det känns i kroppen att jag är igång. :)

från onsdagens morgonpromenad, det var lite kyligt men
mössan var mest för att hålla håret på plats.


och så dagens morgonpromenad,
jag tror jag skrämde fåglarna när jag kom.





Kommentarer

  1. Det låter som det skulle kunna vara något.....håller tummarna. Fungerar det kanske du kan dela med dig.. =)

    Love U

    SvaraRadera
  2. Jag tror du tänker helt rätt! Jag hejar på dig hela vägen!
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?