Fortsätt till huvudinnehåll

Att samkväma

Att samkväma (korrekt stavning?!?) med arbetskamrater är absolut frivilligt och inget som ligger som ett måste på arbetsplatsen, iaf inte hos oss.
Men det kan också vara nödvändigt att träffas utanför arbetsväggarna och "känna lite mer" på varandra utan för jobbet. Jag kan tycka att i mitt arbete krävs det lite utav samkväm för att kunna ha en enad grund på jobbet, känna att vi litar på varann och att vi kan ha roligt ihop. Jag tror att det gynnar barnen. :)

Nu står jag ju som hälsoombud på jobbet och jag är nog lite inne på att försöka fixa lite mer sånt här. Vi ska börja med bowla för vår hälsopeng, men jag funderar på att dra det ett strå längre. Att faktiskt se till att ordna nåt mer än bara bowlingen.
Det här är mina förslag:
  • Att man anordnar nån form av vinlotteri där man träffas hos varann och där vinnaren får stå för lokal vid nästa tillfälle.
  • Att köra en "halv åtta hos mig" fast kanske inte fullt så avancerat med priser.
  • Att träffas och promenera för att sen grilla korv ihop.
  • Att träffas och laga mat ihop istället för att en ska stå för det
  • Att bara se till att få till nån form av AW
  • Alla dessa förslag skulle ske som en grej i månaden, inte alltför ofta alltså. ;)
Nu ska jag bara få med mig mina "bångstyriga" arbetskamrater, det kommer ju bara att gynna oss i vårt gemensamma arbete. ;)

Hur ser det ut med samkväm på din arbetsplats?

Kommentarer

  1. Jag är, skam till sägandes, väldigt skeptisk? Och då GILLAR jag verkligen mina jobbarkompisar, de är toppen! Men ofta umgås man mer med dem än vad man gör med sin familj, och jag har ärligt talat inte lust att "offra" ännu mer av min tid, det finns så många andra saker jag vill göra som inte är jobbrelaterade?

    Jag är ledsen, men jag hade tackat nej till dina aktiviteter. Inte för att de inte är roliga, inte för att jag inte ville träffa dig utan för att jag inte tycker jag har mer tid att lägga på mitt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Mia, inte är det lätt inte och jag tror att jag kommer få "stånga" mig blodig för att lyckas få med alla. ;)
      Men vi får väl se vad det blir. :D

      Radera
  2. Men oj! En gång i månaden! Det är ofta det! Så ofta hinner jag inte ens träffa mina vänner. Vi brukar få ihop ngt en gång per termin ungefär på mitt jobb. Lite väl sällan tycker jag. Och då är det oftast tal om fest eller middag. Ibland bowling innan maten. Mer avancerat än så vill ingen och inte ens nu kommer alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är ofta... Jag har ju inte hunnit förankrat det här hos mina arb.kamrater än så vem vet... Det kanske inte blir av ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tummen upp eller tummen ner?

Facebook.
Tummen upp, gilla eller likes.



Det här resonemanget har jag läst på flera ställen, det här med att gilla olika statusuppdateringar, foton eller dylikt.
Vad gillar du?
Gillar du alls?
Gillar du allt?

Jag har en vän som beklagat sig lite till mig för att min vän i sin tur har en vän som gillar precis allt min vän gör. Det kan vara statusar, foton, incheckningar. ja, you name it. Varenda spår hon lämnar på facebook gillas. Hon börjar tröttna då det även kan komma spydiga kommentarer som kan uppfattas som stötande. Sen att relationen mellan dem är något komplicerad och hon känner att hon inte kan ta bort människan gör det hela något svårare.

Vad hade du gjort?

Sommarsemester 2017, del 1

Den här sommaren går nog till historien som den bästa hittills. Vad det beror på kan jag inte riktigt säga men jag är verkligen supernöjd med den. På måndag går jag tillbaka till jobbet, full av energi att ta mig an höstterminen. Sommaren är inte slut bara för det men dom spontana resorna som sträcker sig flera dagar är nog slut. 😜
En vecka for vi neråt och gjorde Skåne. Vi har inte riktigt än listat ut det hela med ställplatser/campingplatser och är helt enkelt nya på det. Vi stod en natt på parkeringen till Kosta Outlet och shoppade loss lite dagen efter. 

Där blev jag med hatt... vet inte när jag ska använda den men fin är jag i den. 😂
Efter det hamnade vi i Blekinge, hade tänkt Karlskrona men det blev Ronneby hamn. Fint ställe men det blåste väldigt i anslutning till havet. 




Sen blev det Skåne, Åhus seaside... med kändis-spoting. 😉
Syns det vem det är? 😉


Sen blev det en tur till Kivik där vi handlade lite gottis samt gick upp på den södra delen på Stenshuvud. Vackert så det förslog …

Semester-mode

Semester... ledighet utan några måsten, att bara få vara och ta dagen som den kommer. Lata dagar i hängmattan med en bra bok, sola och bada. Äta jordgubbar med grädde, äta glass i stora lass. Grilla till kvällen, både kött och halloumi, grönsaker, bearnaisesåser, rosé eller bubbel med fina vänner. Ostrukturerade måltider, sent och mycket... 




Nja, inte det här året. Nog för att jag ligger i hängmattan och läser, äter oanständiga mängder med jordgubbar men utan grädde. Gräddglassen är utbytt mot isglass, vi grillar men vinet avstår jag, inte varje gång dock. Motionen gör jag direkt på morgonen, morgonpromenad och sen kettlebelltränimg. Jag får andra härliga rutiner under semestern. Promenad och gofrulle på balkongen, kaffe i skuggan med min bok. Jag har det bra helt enkelt. Jag fortsätter att åka in på mötena på Viktväktarna för det vill jag inte missa. Det är liksom min tid och den är värdefull! För några veckor sen frågade coach Lena vad man hade för plan inför sommaren. Skulle man gå …