Att fylla kvällen med jobb

Direkt efter jobbet igår var vi (två av oss iaf då resten kunde gå på eftermiddagen) i Motala för att gå på föreläsning om Barns inflytande. Att bli "erbjuden/tvingad" att gå på en föreläsning som skulle pågå mellan 17-20 gör att man lätt känner någon motsträvighet att gå.
Jag blev dock glatt överraskad, härligt när man blir påverkad av föreläsaren och av det hon pratar om. Att man väljer att ställa sig utanför sig själv, titta på hur man beter sig i vissa lägen i arbetet. Sånt behövs och sånt är viktigt för att kunna utveckla sig själv i sitt arbete.

Föreläsaren hade gjort en undersökning, intervjuat barn och vuxna. Hon hade jobbat på förskola och skola, hon hade jobbat inom utbildning för förskollärare och lärare. Hon hade mött många i sitt arbetsliv och ständigt överraskades hon av hur vuxna människor kan så totalt ignorera barnen, de som vi säger är det viktigaste vi har. De som vi finns där för, de som vi "ständigt" säger NEJ till för att det är smidigt för oss vuxna eller för att om vi säger JA krävs det något av oss tillbaka.

Så med en negativ inställning till föreläsningen först, gick jag från Platengymnasiets aula med en ny bild av mig själv och en tanke att sätta mig på min kammare och fundera på hur jag ska förändra mitt beteende. :)

ska ju tillägga att jag inte bara är negativ, men det är alltid nyttigt att se på sig själv genom nån annans ögon och få ett annat perspektiv på sig själv...

Kommentarer

  1. Härligt, aldrig fel med insikt och ibland behöver man bli påmind då det är lätt att trampa på i gamla fotspår.
    Själv ska jag på föreläsning den 7/2 mellan 18-21, fast det är självvalt. En föreläsning om "att handskas med besvärliga grupper/klasser".....ser fram emot det och hoppas på att få många matnyttiga tips.....=)

    Love U

    SvaraRadera
  2. Förstår precis hur du tänker....
    Ibland är det ju liksom kaka på kaka man hör och man kan bli rätt trött på det.
    Glad överraskning om det är bra;)
    IPhlonkarna säljer jag på torget, men är du intresserad kan jag skicka en till dej, de kostar bara 50 spänn, men är perfekta när man ska sticka iväg till affären eller föreläsningen och vill ha med sig det allra nödvändigaste utan att behöva släpa på en stor väska.
    Bra till stranden också i sommar.
    Skriv i såfall om du vill ha nån i kul färg eller neutral.
    Kramen Ulla

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Ja, det kan hon ha hetat Kristin. Tyvärr kom jag något försent och hon hade redan presenterat sig men jag tycker det känns igen. ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?