Pepparkladdkaka eller pepparkakskladdkaka, vad ska det heta? ;)

I måndags hade vi ju lite fikafrämmande här i Ekliden och i juletider behöver man ju bjuda på nåt "juligt" eller hur? :)
Googlade på kladdkaka med pepperkakssmak eftersom jag älskar pepparkaka och kladdkaka är väl inte fy skam det heller. ;) Receptet fann jag hos Carro bakar som jag misstänker har även en massa annat gott i sin blogg, men jag har inte hunnit kika runt än. :)

Pepparkladdkaka

125gram smör
2.5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
2 dl vetemjöl
2 msk pepparkakskrydda
2 ägg

Smält smöret och låt det svalna något. Sikta alla torra ingredienser och blanda dem ordentligt. Tillsätt äggen, ett i taget, och till sist smöret. Rör till en jämn smet.
Häll ut smeten i en smord springform, en med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 15 minuter.
Låt svalna och förvara gärna den i kylskåp. Serveras med vispad grädde.

Jag serverade den något ljummen tillsammans med en vispad grädde där jag tillsatt lemoncurd. Vilket i sin tur gav en väldigt frisk brytning till kakan.

Kommentarer

  1. Hejsan!
    Det där lät ju riktigt gott, måste jag testa (läs be dottern testa).
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det var riktigt, riktigt gott kan jag meddela! :)

      Radera
  2. Åh vad mumsigt!
    Jag säger nog pepparkakskladdkaka. :)

    SvaraRadera
  3. Julkladdkaka hörde jag någon säga.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tummen upp eller tummen ner?

Sommar 2017, del 2

Sommarsemester 2017, del 1