Att visa respekt och empati

En dag som denna, all helgona, "far" vi runt stan till olika kyrkogårdar. Vi har Lokförarns mormor och morfar samt farmor och farfar i Rystad och vi har lilla svärmor i Bankekind.
Min mamma tänder jag ett ljus för i minneslunden i Ljungs kyrka samtidigt som jag vet att min syster tänder ett ljus på mammas grav. Farmor och farfar och mormor och morfar får också ett ljus i minneslunden.

All helgona är för mig en tid för frid och eftertanke, värme och ljus. Vi tänder ljus för de som fattas oss och våra tankar går till de som förhoppningsvis vakar över oss.
På mammas grav har jag lagt en sten med texten "Älskade mamma", en sten som för mig betyder mycket, en sten som rymmer mycket sorg och känslor. Sist jag var hemma, i början på oktober fixade vi på mammas grav och gjorde fint. Idag när min syster går dit för att tända ett ljus saknas stenen. Den finns ingenstans, någon har tagit den?!?

Vem gör något sånt? Vem skändar någons grav för en sten? Tyckte man den var fin och ville lägga den nån annanstans? Vem gör så?
Vem är så känslokall att man stjäl något från en grav för att lägga på nån annan grav, för att ställa sig i bättre dager?!?
Ledsen blir jag, inte för att stenen är borta utan för att man är respektlös och saknar empati. Jag kan köpa en ny sten men det är principen, en gravplats är helig!

Kommentarer

  1. Tyvärr finns det alldeles för många människor i vår värld som inte vet vad respekt och empati är......
    Förstår dig, själv blev jag superarg när jag upptäckte det. Spelar ingen roll att det är en sten som inte kostar någon förmögenhet, det är principen. Precis som du beskriver så fint så har stenen en betydelse och det är detta som någon har skändat. Fy för människor som inte vet var ärlighet och som vet vad respekt och empati betyder.

    Det såg fint ut hos mamma för övrigt, kommer gå dit en gång till senare när det har mörknat. Det kommer vara vackert på kyrkogården när det mörknat, med alla ljus som brinner.

    Älskar dig! <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?