Tur / retur hemstad

Hemma...
Hemma i födelsestaden eller hemma i hemstaden?

var har jag mina rötter?
var står mina fötter nu?

Helgen har spenderats i Eskilstuna/Strängnäs, jag är "född" i Eskilstuna och har en himla fin och rolig uppväxt att se tillbaka på från Eskilstuna. Några gamla vänner träffade jag igår, jag hängde i gamla kvarter och kände att jag blev yngre i sinnet.
Men så sätter man sig i bilen, tar den till Strängnäs och genast ökar jag i ålder. Min syster flyttade dit när hon träffade Snigeln (hennes man kallas så) och de gifte sig i kyrkan i Länna och skaffade barn. När jag tog min "ryggsäck" och flyttade till Linköping för att plugga, valde mina föräldrar att lämna Eskilstuna och flytta till Länna de också. Mamma sa upp sig från sitt kassajobb på Hemköp och blev "dagmamma" åt den lilla korven Isak. Pappa fick jobb på AstraZeneca i Södertälje och fick närmare jobbet från Länna.

Min syster och familj bor fortfarande kvar i Strängnäs, pappa valde att flytta därifrån när mamma avled medans hon ligger kvar på kyrkogården i Länna. En otroligt vacker och harmonisk gård där mamma själv har "valt" sin plats.

Men idag är Linköping, Ljung min hemvist och jag trivs här. Kommer aldrig att "flytta hem igen"...

Strängnäs marknad idag, en systergrej som vi har. Innan mamma gick bort var det en mor och dotter-grej och efter mammas bortgång valde jag och Leila att göra det till "vår grej". Och efter varje marknad ser vi till mammas grav och fixar till. Ljung har planterats och ljuset har tänts, lite prat med mamma och bara känslan att sitta där hos henne.

 
Strumpor köptes in på marknaden, brända mandlar åts och kolor fick åka ner i påsen. Jag lyckades hitta två plånböcker i skinn för 200kr, tycker jag var okej. :)
Fika hos en vän som bjöd på go kladdkaka, grabbar som fick svårt att sitta still men vem vill göra det som "pre-teen" och gagga med tre 30+ kvinns? ;)


 
 
Bästa!! ♥

Kommentarer

  1. Skönt att borta kan kännas som hemma till slut, att hitta sin plats där det känns som hemma.:)
    Fin marknadstradition ni har.

    SvaraRadera
  2. Vad mysig marknaden låter när du beskriver den... :)
    Jag tycker det är ganska jobbigt med så galet mkt folk som det var igår men in åker man ju ändå!

    Sorry att jag var så stresad när vi sågs! Hoppas ni fick en trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket folk men det hör ju liksom till, men det är blir lite trångt och det är svårt att "vika av" från gågatan för att titta hos knallarna. :)

      Ingen fara vad det gäller stressen, du hade ju annat i åtanke. Du var ju pirrig för kvällens uppträdande. :)

      Radera
  3. jag förstår dig och jag håller med.....min födelsestad är ju precis som för dig E-tuna men jag känner mig väldigt rot(h)ad i Strängnäs och kommer nog inte flytta tillbaka till Eskilstuna....men man ska aldrig säga aldrig eftersom jag jobbar där nu....
    Tack för en mysig lördag, det är så mysigt att få gå på marknad med dig! Tack för att du var påstridig när det gäller min plånbok också, är supernöjd!
    Hoppas vi ses snart igen! Vi får boka in en systerhelg snart......
    Love U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är skitnöjd jag med!! :)
      Systerhelg tycker jag låter som en bra idé. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?