Godaste kexen

Lokförarns moster bjöd på små hemgjorda kex vid en middag en gång. Supergoda och salta, tunna som chips.
Fick receptet men har inte lyckats få de så tunna som de ska. Gjorde en sats i söndags och då, då fick jag till det... O jösses så goda de är, man kan lätt äta ett gäng...

Men här är iaf receptet om nån vill testa. :)

2dl vetemjöl
2dl solroskärnor
1dl linfrön
0.5dl sesamfrön
0.5dl rapsolja
2dl kokhett vatten

Blanda alla ingredienserna, lyft över smeten på en pappersklädd plåt och lägg ytterligare ett papper över. Kavla tunt, tunt. Skär degen med pizzaskärare el kniv och strö över flingsalt.
Grädda i nedre delen av ugnen i 150grader i ca en timme eller tills kexen är gyllenbruna.

Kommentarer

  1. Fyi - det receptet fick du av mig för drygt ett år sen i bloggen. Bästa knäcket. Men jag kavlar inte jag häller bara ut det på en plåt och brer ut det. Snabbt innan mjölet stelnar och det blir klumpar. En dryg timme i ugn för att få ordentligt knaprigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä skojar du? Varför har jag inte skrivit upp det nånstans? Alltså fråga till mig själv...
      Sorry anna! :( Jag har provat att inte kavla och då blir det inte bra. Naggade med taggad kavel tom och det blev verkligen supertunt. :)

      Radera
  2. Nämen så kul, jag gör dom kexen till julmarknaderna och kallar dem för himlaverkets havrebitar. Den enda skillnaden på receptet är att jag har rostade havrekorn också och majsmjöl istället för mjöl.
    Mums!!! Ulla

    SvaraRadera
  3. De där är ju en variant på fröknäcket jag bakar nästan varje vecka! Galet gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är det inte så? Fast du har inte mjöl i förstås va? ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Tummen upp eller tummen ner?

Sommar 2017, del 2