Att prova nya saker

Idag testar jag något nytt, något som aldrig överhuvudtaget slagit mig att göra. Jag gör saft, vilket i sig inte är konstigt men jag gör en ny sort som jag aldrig gjort innan för att huvudingrediensen är blommor, väldoftande lila bondsyrener. Ni vet dem som växer lite vilt och som man kan hitta i var mans trädgård.
Men tydligen, med lite hett vatten, citroner, socker och citronsyra kan det bli en riktigt mumsig sommardryck. Och varför inte, syrenerna blommar över ju längre sommaren skrider men på det här sättet så har man dem ju kvar...
Så om tre dagar får ni veta hur det blev.
En sats med rabarbersaft fick det bli också förstås :)

Ett mer exakt recept för den som vill testa...
Ca 20 blomklasar
1 l hett vatten
1kg socker
30 gram citronsyra
2 lime eller 1 citron

Skölj blommorna innan du rensar (jag gjorde tvärtom men vet inte om det har någon betydelse). Se till att plocka bort blommorna från "grenen". Koka upp vattnet med sockret så det löser sig. Ha i citronsyran. Skala citronen så du får bara skal, inte det vita med. Se även till att det vita är borta från citronen i sig. Jag filéade citronen. Ha syrenen i en bytta med tätslutande lock, ha i citron och skal. Häll på sockervattnet. Låt svalna innan du sättet på locket och ställer i kylskåp för 3 dagar. Se till att allt är under vatten annars kan det mögla, annars rör runt så ytsatsen inte är den samma hela tiden.

Kommentarer

  1. Vadå står den i Leilas bok? Som jag har?! NU måste jag ut och plocka syrener!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den står inte i Leila kokbok men det är ungefär detsamma som när du gör fläderblomssaft. Det är bara 1kg strösocker och 30gram citronsyra.
      Att jag hade med bilden var nog för att jag gjorde hennes rabarbersaft. Men kolla bloggen sotasaker.com där finns receptet. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?