Vit chokladtårta

Kakan jag gjorde i lördags till efterrätt var en superhärlig kaka som verkligen gick hem. Den var god dagen efter och nu tänker jag bjuda på recpetet.
Till fredag ska jag göra den igen fast en egen variant på den, jag ska experimentera lite. :)
Kakans botten är samma som på lyxig hallonmoussetårta jag gjorde för ett tag sen.

Vit chokladtårta
(12-14port)

Kladdkakebotten
150g smält smör
2 ägg
2.5dl strösocker
2dl vetemjöl
1dl kakao
2tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
Kläm fast ett bakpapper i en springform för att sen pensla kanterna och bröa/mjöla.
Vispa ägg och socker, sikta ihop de torra ingredienserna. Tillsätt dem och smör i äggsmeten.
Häll smeten i formen, grädda i nedre delen av ugnen i ca 25min. Låt kallna.

Vit chokladmousse
150gr vit choklad
2dl vispgrädde
1.5dl kesella (10%) jag tog vaniljkesella istället och det funkade jättebra

Gör så här:
Smält chokladen, Vispa grädden men inte för hårt. Rör i kesellan och rör ner lite i taget av gräddkesellan i den smälta chokladen.
Bred moussen på kakan som svalnat i formen. Ställ tårtan kallt några timmar.
Dekorera tårtan med silverpärlor eller annat tårtpynt. Jag valde att klippa ut ett hjärta i smörgåspapper och sen pudra på oboy.

till kakan serverade jag hallon och blåbär


Kommentarer

  1. Det där receptet spar jag ner direkt!

    SvaraRadera
  2. Mmmm låter riktigt gott.
    Tack för receptet, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Men gud. Nu dreglar jag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?