Cupcake-semla

Den där cupcake-semlan som jag la upp en bild på i förra inlägget, la jag även upp på fb (för er som har mig på fb vet redan det förstås) och fick jag direkt en kommentar av Barbro att hon ville absolut ha receptet. Så därför kommer det här, för just dig Barbro! :)

Cupcake-semla
Ca 12st

4 ägg
3 dl socker
100 gr smält smör
2 tsk kardemumma
1 dl mjölk
2,5 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Mandelmassa
En skvätt grädde

Vispgrädde och florsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smält smör, kardemumma, mjölk, bakpulver och mjöl och rör ihop. Häll smeten till 2/3 i en smörad muffinsform i mitten av ugnen och grädda ca 10-12 min i 200 grader. Låt svalna och skär sedan bort ett lock på varje muffin. Rör samman mandelmassa och lite grädde till en jämn smet. Gröp ur varje muffins och fyll med smeten. Vispa grädde med lite socker och spritsa på varje muffin. Pudra med florsocker.


receptet har jag lånat från Kelly som har bloggen Kelly Biddle - en blogg om bakning och vardagsmys

Kommentarer

  1. Hallå Sara
    Tack för receptet:) Kram Gugge

    SvaraRadera
  2. Mmm vad god den såg ut.
    Tack för receptet.
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?