My trip to Paris and back...

Klockan ringde 01.40, som om jag sovit nåt, men det var bara att ge sig upp och fixa till det sista. Resan till Benstockens långtidsparkering gick bra, knappt nån trafik så det var lugnt.
Flygresan gick bra, sov inget och det var väl för att jag satt vid fönstret. Det var lite läskigt när vi lyfte och marken försvann, då kände jag att jag gärna hade klivit av men det var så dags då liksom. ;)
Framme på Charles de Gaulle gick allt smärtfritt även om vi inte kunde franska. Vi lyckades hitta RER’en som tog oss in till stan. Vi skulle bo i Quartier Latin i 5’e arrondissementet och hotellet Villa Pantheon var superlätt att hitta men tyvärr var incheckningen inte förrän vid 14. Vi var där vid 11 men de var så söta att vi fick ställa väskorna på plats och sen började vår promenad som varade i 5 dagar… *pust*
Totalt har vi promenerat runt 6.8mil och gått 114 821 steg och jag kan lugnt påstå att det kändes i benen sista dagen.

Men så mycket vi har sett, Notre Dame, Pantheon, Triumfbågen, Eiffeltornet, Montparnassetornet, Bastiljens minnesmärke, Louvren, Operan, Sacre Coer, Palais du Luxembourg … Jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet…
Och vilka byggnader sen, helt otroligt så vackra och utsmyckade. Tänk att man kunde bygga så på den tiden och vilka finurligeheter.
Tur var väl att hotellet hade en relativt hård säng och badkar så man kunde mjuka upp kroppen efter dessa långa promenader. Hotellet var ett jättecharmigt och gulligt ställe med söta anställda som verkligen försökte sig på engelskan. Vi tog ju inte frukostbuffén men möjligheten fanns ju att få för dryga 5euro. Det låg otroligt centralt och perfekt gångavstånd till alla sevärdheter. Det är helt klart ett hotell jag lär rekommendera till andra, men det man ska veta är att på just den gatan, Rue de Ecoles, låg hotellet inte med många meters avstånd. De låg snarare vägg i vägg med varandra...

Vi har ätit gott, ankbröst och rumpstek har stått på menyn, likaså biff med pepparsås, kalvlever, gratinerad löksoppa och mixad fisksoppa, ”kanadesiskt” burgare, frency-burger samt chili-burger a la 50-tal, crepe med nutella och kokos samt skinka och ost. Ni kan kanske gissa vem av oss som åt nutella/kokos-crepe’n och vem som åt ost/skink-crepen? ;)
Kaffe på Starbuck’s macaroon’s och en massa rödvin.

Vi har onekligen njutit under denna semester. :)

Jag skulle kunna skriva en jättelååååång reseblogg men då skulle inlägget bli alldeles för långt och ingen av er skulle orka läsa, så ni får en förkortad variant. :)


Fler bilder kommer allt eftersom... :)

  

Kommentarer

  1. vilka härliga bilder......
    love U

    SvaraRadera
  2. Klart att vi orkar läsa! och se bilder! Paris är så underbart!
    Du får gärna berätta vad hotellet hette, eller lägga in en länk - alltid bra att ha tips på hotell!

    SvaraRadera
  3. Välkomna hem och vilken härlig semester ni verkar ha haft! Vad glad jag är för Er skull, så många underbara minnen från Paris! Kramar från Tina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Sommar 2017, del 2

Tummen upp eller tummen ner?