Carrot ginger "walnut" cupcakes

Här kommer ett recept ur Leila Lindholms kokbok "a piece of cake" som jag gjorde igår. Bakade för att bjuda arbetskamraterna på lite "alla ♥:s dag-fika"... Uppskattat så det förslog! =)

Carrot ginger walnut cupcakes
ca 12 cupcakes
3ekologiska ägg
3dl strösocker
3dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
3tsk bakpulver
1nypa salt
1½tsk malen kanel
1tsk kardemumma
2tsk malen ingefära
1½dl solrosolja
4½dl rårivna morötter

100g valnötter

Cream cheese lime frosting
60g mjukt smör
5dl florsocker
1tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100g philadelphiaost

valnötter till garnering

1. Sätt ugnen på 175grader
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten
4. Tillsätt solrosolja, rårivna morötter och mycket grovt hackade valnötter
5. Placera ut pappersformar i en muffinsform och fyll formarna tll 2/3 med smet
6. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 min, låt svalna.

Frosting
1. Rör smör, florsocker, vaniljssocker, rivet limeskal och philadelphiaost krämigt.
2. Bred frostingen över cupcakesen och garnera med valnöt.


Jag hoppade över valnötterna och det gick jättebra. Jag hade inte heller någon solrosolja utan tog rapsolja dock bara 1 dl, helt okej det med. Däremot tipsar jag om att känn med sticka i cupcakesen efter 15 min om de är torra, det var inte mina så de fick nog stå inne i 20-25 min.

Smaklig fik!
Kram

Kommentarer

  1. Mums, så gott det ser ut ; )

    Det ska jag prova att baka någon dag ;)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Ha en underbar Alla hjärtans dag!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar! Ställer du en fråga svarar jag i samma inlägg och ibland kan jag till och med kommentera det du skrivit så kika gärna in igen...

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Tummen upp eller tummen ner?

Sommar 2017, del 2