"Farmorsbröd"

Här kommer ett recept på ett underbart gott bröd som min farmor alltid gjorde förr om åren när hon hade både ork och lust.
Jag kallar det rätt och slätt för:

"Farmors bröd" 6 limpor
1 l ljummet vatten
2 pkt jäst
3 ägg
1 pkt farinsocker
salt på en höft (gnutta?)
1 fpk rågsiktsmjöl

Blanda ut jästen i det varma vattnet, vispa i ägg, farinsocker och salt. Jag brukar hälla mjölet i assisstenten för att dra igång den och under tiden hälla i vattenblandningen.
Låt degen jäsa i 30 min i bunken, häll upp degen på mjölat bakbord och dela den i 6 mindre bitar. Knåda de mindre bitarna en liten stund, forma degen till en rund kaka (eller avlång) och lägg på plåt antingen mjölad eller med bakplåtspapper. Nagga med gaffel och låt jäsa i 30 min igen.
Grädda brödet i 175 grader i ca 30 min, brödet får en mörk skorpa men stick gärna i brödet för att se om det är färdigt.
Mums!!

"Farmors bröd" sist jag bakade

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tiden går fort när man har roligt...

Tummen upp eller tummen ner?

Sommar 2017, del 2